Aug 17, 2011

Puasa yang yok, pagi2 bukak periuk

Alhamdulillah harini aku masih bernafas..masih mampu berpuasa, beribadah mencari keredhaanmu Ya Allah.
Tapi jauh di sudut hati, aku rasa marah dengan diri sendiri..rasanya Ramadhan kali ni tak byk benda yg aku leh buat..rasa masa berlalu cepat sangat..sehari, takyah cakap lah 24jam..time productive aku hanyalah pada waktu tengahari..tu pon kalau pergi lab/irc..kalau kat bilik jawabnya dok tengok tv la..kt bilik aku time siang tu tv memang on je la..

tapi aku bangga jugak sbb ramdhan kali ni mmg sep gila...tak mkn tmpt mahal lagi..mkn skali pon habis2 rm4/rm5..sahur kt bilik je..makan roti/bubur je..hehehe..bagus kan?takde nafsu nk membeli sgt ah..nasik cukup..tak beli kuih2 pon kalau pi bazar ramdhan tu...ehehhe

malam ni aku tekad nk stay up..terpaksa jugak la minum nescafe untuk terus bersemangat nk buat kerja!(tak sedar diri batuk tahap kritikal..suara dh rock gile...tak larat nk bertutur kot...ni gara2 kt kedai semalamlah..aku mintak horlick panas die bg horlick ais..takkan la nk suro dia buat lain..kesian plak..so aku bedal gk la..pastu trus suara berubah menjadi suara jantan!OMG~) harap2 tak bertambah teruk la pas aku minum nescafe ni..hahaha

Oklah..cukuplah berblogging..nk smbung buat kerja..marilah kita sama2 memperingati @ menghayati hari al-quran diturunkan, iaitu pada malam qadar (lailatulqadar) yakni 10 malam terakhir ramadhan, walaupon dh specified dlm kalendar pd 17 ramadhan..iaitu malam ini...actually ada 2 pendapat pasal tarikh turunnya al-quran..

Pendapat pertama menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan pada malam Isnin tanggal 17 Ramadhan, 13 tahun sebelum hijrah (6 Ogos 610 M). Pendapat kedua pula menyatakan bahawa Al-Quran telah diturunkan pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan (13 Ogos 610 M). Pendapat yang pertama adalah berdasarkan ayat 41 dari Surah Al-Anfaal, manakala pendapat kedua dasarnya adalah ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4 Surah Ad-Dukhan.

Walau bagaimanapun, pendapat kedua adalah lebih kuat, kerana malam Qadar yang dipercayai sebagai malam turunnya Al-Quran bukanlah terjadi pada tanggal 17 Ramadhan..


Hmm..apa2 pon, marilah memperbanyakkan mmbaca al-quran di bulan ramadhan..bila lagi nk rebut pahala yg banyak, setahun sekali sja bulan Ramadhan ni..tapi dh hampir nk meninggalkan kita..T__T


p/s: teringat dialog anak sedara aku (yg berusia 4 thn) dlm phone..aku tanya la dia puasa ke idak..dia cakap.."Hakim puasa, tapi tak puasa!" err..rupanya puasa yang yok, pagi2 bukak periuk!
Di suatu hari sebelum ramadhan.."Acik, Hakim nk tgk lagu 'skey skey' enuff" gulp!nk tgk klip video just can't get enough rupanya!~OMG..aku pon tak penah tgk kot..skali sexy betol klip video nye...dh jemu tgk lori/backhoe/train/bas/teletubbies kat youtube la tu..hahahaha..budak zmn skrang mcm2!i miss u lahhh babe!


 i know what u did last raya...@grik..=) 


sekian..salam nuzul quran..semoga ramadhan kali ini adalah yg terbaik dr sebelumnya..~


-AAA-




6 comments:

  1. tuh r..rs cm x productive lgsg!
    nape la time Ramadhan nk suh msk keje mlm2 gak?
    baru niat nk terawih tp komitmen terhadap kerja lg kuat rupenye

    tp sedar x sedar,lagi bape minggu je tggl..

    p/s:x jadilah nk g berbuka kat tempat mahal arini..uhuk2

    ReplyDelete
  2. hahhaa..takpe..mana tau kot2 pasni depa bg post exec kt ko..=)

    ReplyDelete
  3. tapi aku bangga jugak sbb ramdhan kali ni mmg sep gila...tak mkn tmpt mahal lagi..mkn skali pon habis2 rm4/rm5..sahur kt bilik je..makan roti/bubur je..hehehe..bagus kan?takde nafsu nk membeli sgt ah..nasik cukup..tak beli kuih2 pon kalau pi bazar ramdhan tu...ehehhe

    ReplyDelete
  4. pehal paste2 ni..plagarism!>_<"

    ReplyDelete