renungan di bulan Ramadhan~

Bismillahirrahmanirrahim~

eceh..baiknya!anak sapa la ni!~kakakakkakaA..asal malam je tido..asal malam je tido..konon harini nk stay up la sgt..asik terjaga setiap jam dari pukol 1..tapi malas gk nk bgn..skali dh pukul 3..terpksa la bgn jugak apabila teringatkan nk tapau sahur..almaklumlah pukol 4 takot kafe tutup plak kan..AL-kUds pukol 3 dh tutup..aiyoyo..!tapi tadi lalu pukul 4 cerah plak..rugi2!

time sahur kt bilik ada crita apa tah kt tv3..aliff aziz ke aliff aiman yang ada Beego Phyne Ballerz..suka suki je aku bg tajuk..mcm salah je..~ahaks..pastu ada la part yg menarik perhatian aku...Nasir Bilal Khan ni jadi ustaz,..dok bg ceramah..dia ckp lebih kurang cmni..."Manusia sekarang berlumba2 mengejar kekayaan, senangkan nabi dahulu hidup dalam kemiskinan, menjadi pengembala kambing..bla bla bla.."<--hmm..cm tak kena skit ah statement ni...mmg la nabi jadi pengembala..tu masa dia kecik...lps tu nabi berniagalah...time tu la  dpt kawin ngn siti khadijah..kaya woo meniaga ni..org meniaga ni tak mungkin lah rugi~mesti untung gk..kalo tak, takde la 9/10 rezeki tu datang dr perniagaan...opss..bebel plak!

If I was a rich girl..na na na na na na!~See, I'd have all the money in the world if I was a wealthy girl..

Hmm..tetiba teringat plak someone penah tnya aku..boleh bawak kubur ke duit byk semua tu?gulp!time tu tersentak jugak la..tapikan..,,dlm dunia skrg ni..serba serbi memerlukan wang..tambah yg dh berkeluarga lah..kalau hidup solo cm aku ni no hal (eh..tapi aku ada hal!i need money!nk gerak kena ada duit nk isi minyak..bayar tol kalo balik kampung, sewa duit hostel, makan minum, tak cukup lg mkn minum rabbit aku..servis kete..duit kete tiap bulan)...tapi takkan selamanya solo..of kos la semua org nk berkeluarga jugak suatu hari nanti..bayangkan lepas kawin..pastu ada anak...nk beli susu baby..pampers baby..mahal tu!semua tu perlukan duit..susu baby yg biasa2 tu setin kecik tu dh RM20..tu blom ckp susu mahal kalau anak tu x seswai ngn susu biasa kan..(kalah susu anlene aku RM5.90 4 kotak..!tak puas ati aku apsl kt kopet jual rm7.20..gila!boikot baru tau!)bukannye nk cukup setin tu sebulan ok..bertin2 la jwbnye..dh la minum >5 kali for new born tu...pampers xyah ckp ah...>RM30..kalo ada 3 anak?opsS~perlukah  family planning di sini?ahaks!bahaya woo amik pil semua tu..kalo nk merancang scr manual mcmlah boleh sgt laki tu kan..wakaakkakaaA!opss~

ok..back to the topic..itu tak  masuk lagi kalau anak tu sakit..esok2 nk blajar..nk hantar pi tadika smart reader pon paling murah RM300 ok..hantar tuition...masuk universiti plak lg kompem pakai duit banyak!Bagi aku, bukanlah aku kemaruk sgt nk kejar kekayaan..bukanlah smpai tahap boleh tukar kereta mewah tiap kali brand new car launching tu mcm datuk2!tapi kita kenalah ada cita2..nk kumpul duit..kalau tak kaya pon..at least duit tu kena ada time nk guna..bukan sekadar cukup makan je...membebel lak aku ni..hmm..apa2 pon, masing2 ada pendapat sendiri...up to you la kalo u think biar cukup makan je...ahahaha!BTW duit byk mana pon tak cukup...kalo kaya nk beli brg kemas RM5juta plak kan..opss~so sbb tu tak cukup tuu..makin kaya makin high la taste tu..

apa yang penting..bersederhanalah dalam setiap segi~jangan makin kaya..makin jauh ngn tuhan..tu mmg tak kena lah tu~renung-renungkan dan selamat beramal!

Quote of the day:
"Bekerjalah kamu seperti kamu akan hidup 1000 tahun lagi..dan beribadahlah kamu seperti kamu akan mati esok hari"

ps: bebelan di atas tidak ada niat untuk menyentuh sensitiviti individu, badan2 bukan NGO, persatuan2, siapa2 yg hidup atau yg telah mati..ia tidak lain untuk renungan bersama..
AAA

Comments

  1. ahak doniawiii sementara~

    takat cukup makan pakai dah la

    jd cm meera pn xpe.wat anak je..yg len ada org tanggung..wuuu best2

    ReplyDelete
  2. aahhahaha..tak percaya aku chunk boleh cukup makan pakai je..impossible!:P

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts