BUKAN TAK SUKA TAPI...

Sejak tadika lagi, aku sering bertukar tempat belajar.nasib baik ada teman (abang yang beza setahun jer dgn aku).tapi wajarlah sebab rumah berpindah sekali.LOL kang penat pulak nak sampai tadika.heh

Then masuk darjah 1 di SEK REN PAKA sampai la darjah 4 tiba-tiba mak aku dapati prestasi pelajaran merundum sewaktu tandatangani kad pencapaian peperiksaan.Maka bertukarlah angin ke SEK REN SERI PAKA sehinggalah UPSR berakhir.heh

Masuk tingkatan 1 pulak di SEK MEN PAKA tapi mak x berapa berkenan dengan gejala sosial liar kat sekolah tu.takot aku terpengaruh hmm maka terpaksalah menerima tawaran sekolah berasrama separa penuh KELAS MULIA BESTARI (KMB)-awat nama sekolah ni ada kelas kat depan?hmm aku pon taktau.agaknya hasil pemerintahan barisan nasional.kot

Tapi lagi menghairankan bila masuk tingkatan 3,tiba-tiba nama sekolah aku bertukar!menjadi KOLEJ ISLAM SAINS TERENGGANU (KIST)- huii awatnya ni?sekolah bertopengkan kolej.erk pss lupe pulak ada KOLEJ YAYASAN SAAD (KYS).heh im sori.agaknya pertukaran pemerintah kot masa tu.dapat kat PAS.

Selepas berjaya menamatkan PMR,maka aku kembali semula ke SEK MEN PAKA kejap.rindu rakan-rakan lama + homesick :D sekejap jer duk situ sebab mak cakap aku harus duduk asrama jugak sebab aku mudah lalai,katanya. Maka berpindah ke SEK MEN SULTAN SULAIMAN di bandar K.Terengganu sebab kawan2 dia cakap bagus sekolah walaupon sekolah harian.hurm layankan aje tapi aku hari-hari kot menangis duduk sana.Sebulan selepas tu,dapat tawaran sekolah berasrama penuh SEK MEN SAINS K TERENGGANU (SESTER).aku la satu-satunya pelajar paling lewat masuk.pegi mana-mana je suma orang pandang (apa pandang2??!!ada hutang ke -ayat gengster paling glemer dlu2)but who cares?azam aku xmau dah pindah2 sekolah ni.serik!! :(

Tahun 2003,SPM berjalan seperti biasa dan aku hepi giler dapat blah dari situ.yer aku pulang menunggu result di rumah tapi biasalah xkan lari dari jajahan mak.So terpaksa beranikan diri belajar memandu pulak sampai kena tengking ngan cikgu driving school tu!dem dahla mak ayah byr semua yuran, dasar x sedar diuntung.kan dah kantoi test!untuk ujian berkomputer saja 2x aku gagal & ujian parking bertiang tu pon 2x gagal!tapi ayah x penat2 teman aku tiap kali ujian.kali ke-3 baru lulus,ayah pulak excited.mcm dia pulak nak dapat lesen.heh ;)


Dukacita dimaklumkan aku mendapat tawaran ke Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).Haruskah aku bangga atau sebaliknya?kehkeh terpaksa LDR ngan family lagi tapi ni lebih menyeksakan batin aku sebab bukan pegi asrama tapi kem kat hutan atas bukit!mahu x menangis meraung melalak sume tapi apakan daya atas dasar menurut perintah kerajaan, aku redha menghitamkan kulit dan menguruskan badan.



Sepanjang 3bulan disana,banyak benda yang aku terpaksa buat.ah malaslah nak cerita.tapi paling membanggakan sewaktu pengumuman result SPM-punyalah beribu2 orang kat situ,nama aku disebut.tapi sedih la x dapat nak celebrate dgn family....sebab sebelum ni result UPSR dan PMR, family yang temankan.haha dan bermulalah pencarian IPTA/IPTS -penentu masa depan.tapi aku masih blur dan keliru.yelah dalam situasi macam ni.yer macam ni -dalam hutan,panas,melekit,air xde,kipas x berangin.aku serahkan bulat2 kat family kemana hala tuju aku selepas ni - UNIVERSITI TEKNOLOGI PETRONAS (UTP)

Selama 5tahun disana,akhirnya berjaya menamatkan dengan segulung ijazah dan bermulalah pencarian mencari kerja!Memang tak dinafikan peranan mak aku masih seperti dulu.Sibuk memikirkan masa depan anak-anak.Hmm tak henti-henti cari kerja untuk aku.Sigh rasa bersalah pon ada.Adakah aku anak yang x berguna?Dari kecik sampai ke besar, semua mak yang tanggung kan?Nanti nak kawen pon mak nak uruskan jugak ke?Malu ahhhh macam ni

Tapi satu hari nanti, aku bercita-cita nak jadi macam dia.walaupun banyak bebel tapi berguna.HAHAHA sayanggggggg makkk ;p

Anak Mak,

AKU

Comments

  1. sayang mak chunk juge...~~!! =P

    ReplyDelete
  2. ko tak cite ke pasal rakan2 ko di sester

    ReplyDelete
  3. panjang2..penat baca x abis abis!

    ReplyDelete
  4. heeeeeeeeee!!mak sy baik juge belikan kopok lekor untuk rakan2 di perlis.eh ada budu jugak >.<

    al-scheira:biarlah rahsia...~

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts