Aug 14, 2011

open ur eyes, open ur mind~

Assalamualaikum wrh matullahiwabarakatuh~!

Bismillahirrahmanirrahim..

Lately aku notice,..org melayu ISLAM ni sgtlah sensitif kalau bab2 agama ni..pdhl diri sndiri pon tak bagus mana..emo tak tentu hala..then nk maki2 org..ini ke budaya org Melayu ISLAM?

skang isu takleh baca quran pakai pembesar suara/mickt masjid penang..mmg byk lah org nak emo..

Ini komen Nik Aziz,..

"Kita (umat Islam) hanya dibenarkan melaungkan suara ketika azan untuk mengerjakan solat. Oleh itu, saya tidak bersetuju jika masjid menggunakan pembesar suara sehingga menjejaskan orang lain yang sedang tidur atau sakit," katanya selepas melancarkan Koperasi Rakyat Kelantan Berhad (KRKB) di sini, hari ini.<--from BERITA HARIAN

okay..ramai takleh terima sbb dia ni org PAS...

Apa kata baca plak from Dr Asri ni...
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin adalah ahli akademik di Universiti Sains Malaysia dan bekas Mufti Perlis.


Bacaan selain dari azan di pembesar suara patut dihentikan — Mohd Asri Zainul Abidin
January 15, 2011<---
dh lama..nampak sgt Dr Asri mmg buat kajian psl isu2 sebegini..good job!

15 JAN — Saya ingin mengulas sedikit tentang bacaan-bacaan — selain azan — yang menggunakan pembesar suara sehingga mengganggu orang ramai. Bacaan ini telah mengelirukan orang bukan Muslim sehingga mereka menyangka ia azan. Sesetengah pihak cuba mempertahankan amalan tersebut atas alasan ia bacaan al-Quran atau zikir yang patut diagungkan.

Mereka menyangka sikap keras mereka dalam hal ini adalah “perjuangan mempertahankan Islam”. Saya ingin mengulas hal ini seperti berikut;

1. Apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan. Adapun selain dari itu, tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain. Bahkan perbuatan itu dilarang oleh Nabi s.a.w. Apatah lagi dalam Islam ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian tertentu yang diizinkan oleh syarak.

2. Walaupun bacaan al-Quran dan zikir amatlah baik. Namun kita tidak boleh dipaksa orang lain mendengar bacaan kita. Mungkin orang lain ingin membacanya sendiri, atau ingin membacanya pada waktu lain, atau mereka sedang sakit atau ada anak kecil yang tidur, atau mereka tidak difardukan solat seperti wanita yang haid atau bukan Muslim dan lain-lain.

3. Ramai orang bukan Muslim keliru antara azan dan bacaan-bacaan selain azan yang dilaungkan menerusi corong pembesar suara. Mereka menyangka bacaan-bacaan itu adalah azan yang disuruh oleh Islam, lalu mereka bersangka buruk dengan Islam yang harmoni ini. Apatah lagi bacaan itu mengambil masa yang lama, sedangkan azan yang sebenar tidak lebih dari lima minit.

4. Sebenarnya, Nabi s.a.w sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah lain. Dalam hadis Nabi s.a.w, kata Abu Sa’id al-Khudri: “Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: ‘Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat’ (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih). Dalam hadis ini Nabi s.a.w melarang mengangkat suara bacaan di masjid sehingga menganggu mereka yang lain yang sedang beribadah, atau menyakitkan orang lain. Jika mereka yang berada dalam masjid yang memang bersedia untuk beribadah pun, tidak dibenarkan untuk diangkat suara bacaan sehingga mengganggu konsentrasi mereka, mana mungkin untuk dikuatkan suara bacaan melalui pembesar suara sehingga menggangu mereka yang di luar masjid. Mungkin mereka itu mempunyai anak kecil, orang sakit dan seumpamanya.

Ulama besar di zaman ini, Al-Syeikh Muhammad Salih al-Uthaimin r.h mengulas hadis ini dengan katanya: “Realiti hari ini menyaksikan apa yang disebut oleh hadis ini. Ini yang kita lihat mereka yang melakukan hal ini dengan menunaikan solat menggunakan pembesar suara (luar masjid). Mereka itu jika menyakiti sesiapa yang ada di sekeliling mereka, maka mereka berdosa… tiada syak lagi meninggal perbuatan ini lebih afdal yang pada hakikatnya tiada faedah pun, sebab insan tidak bersolat dengan mereka yang di luar masjid, sebaliknya dengan mereka yang berada dalam masjid... dengan itu kita berpesan kepada saudara-saudara kita, khususnya para imam masjid jangan lakukan ini… boleh jadi sesetengah orang telah solat dan perlu tidur dan berehat, boleh jadi dia sakit lalu terganggu dengan suara ini, boleh jadi juga masjid dekat dengan rumah, pada musim panas pula dan anak-anak kecil terganggu dengan bunyi pembesar suara. Kesimpulannya, masalah ini telah menimpa sesetengah orang sehingga mereka menyakiti jiran-jiran masjid atau rumah mereka dalam perkara yang tiada faedah baginya”. (Ibn Uthaimin, Syarh Riyadh al-Salihin:http://www.ibnothaimeen.com/all/eBook-o.shtml). Bayangkan kenyataan ini dikeluarkan oleh ulama besar dan terbilang tersebut di negara Saudi Arabia yang penduduknya kesemuanya Muslim. Bagaimanakah pula bagi negara yang seperti kita.

5. Ulama silam juga telah mengingatkan hal ini, bahawa bacaan-bacaan lain di menara-menara masjid adalah dilarang kerana boleh mengganggu orang ramai. Al-Imam al-Hafizd Ibn Jauzi (meninggal 597H) pernah berkata: “Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara munkar”. (Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah). Ini adalah larangan ulama pada zaman yang belum ada pembesar suara yang gangguannya tidaklah setakat mana, bagaimana jika mereka melihat keadaan pembesar suara pada zaman ini?

6. Maka, dengan itu umat Islam patut menghentikan bacaan-bacaan yang dibuat melalui pembesar suara yang boleh mengganggu orang luar dan dalam masjid. Mematuhi hal ini bukan kerana isu politik semata, tetapi itu arahan Nabi s.a.w. dan juga menjaga Islam yang harmoni. Suara-suara yang dikuatkan itu bukan menambahkan cinta mereka kepada Islam, sebaliknya menimbulkan salahfaham banyak pihak.

source from http://halaqah.net/v10/index.php?topic=14055.0

Hmm..ada jugak suara2 blkg nk condemn Dr Asri (ex-Mufti Perlis),..they said.."Takleh pakai Dr Asri ni..Perlis mmg pelik..tak baca qunut, tak baca doa beramai2 lps smbahyang bla3,". Mungkin pelik bg anda yg tak mendalami ilmu agama..sila baca artikel2 from Dr Asri.. beliau adalah pengkaji hadith..bertaraf Prof Madya, pemegang PhD hadis..ahli akademik di USM (APEX Universiti)...setiap hujah beliau disertai dalil2..siapalah kita nk ckp lebih?kita ada PhD?faham bahasa Arab?ada kaji al-quran & hadis?Well, hadis pon ada sahih dan tak sahih..that's why kena kaji betol2...jangan pi baca 1 hadis pastu wat conclusion sndiri plak...Hmm..tapi tak hairanlah ada hamba2 Allah yg "BIASA" yg pertikai Dr Asri ni..sbb ada jugak ulamak lain nk kutuk dia ni..biasalah nk bawak perubahan/benda baru mesti ada yg menentang!Itulah challenge..hehe

lesson of the day: Islam itu luas..byk lagi yg perlu dipelajari..jgn obses dgn satu2 mazhab.Nabi ada berpesan..selagi kita berpegang dgn al-quran dan hadis, insyaAllah takkan sesat...so..itulah gunanya alim ulama yg boleh mendalami al-quran/hadis..supaya boleh disampaikan kpd semua..insyaAllah..open your mind, open your eyes..kalaupon tak setuju pon tak payah nk caci maki macamlaa kita betol sangat..confident plak tu....>_<"

AKHIR kata, maaf seandainya tersalah kata, aku hanyalah insan biasa..aku pon bukan bagus mana..tapi aku bencikan budaya caci maki sesama Islam..belia benci dadah!~peace no war!~~

p/s: fuh.. pnjang plak post kali ini..nama pon renungan..ahahahahahA!renung2kan dan selamat beramal!~=)
aku yg lemah

3 comments:

  1. haha ni misti kes smlm..

    bkn soal sokong sapa gak

    *kwang2*

    ReplyDelete
  2. haha x sebut nama sapa2 pun

    x baek syakwasangka di bln puasa~

    *istighfar byk2*

    bek bg je link post ko ni.kalo x, xde org amek iktibar

    hik hik

    ReplyDelete